Defensem els Parcs Naturals

EL NOSTRE PATRIMONI NATURAL, EL NOSTRE FUTUR

JORNADA REIVINDICATIVA EN DEFENSA DELS ESPAIS NATURALS PROTEGITS

16-17 de maig de 2015

Una societat avançada es defineix per la qualitat de vida de la seva població i per l’equilibri entre economia i respecte per l’entorn natural, imprescindible per a un futur viable. Als drets socials fonamentals (salut, treball, educació, habitatge, cultura, etc.) cal afegir-hi el dret a un medi ambient saludable.

Des que ha començat aquesta crisi econòmica, amb efectes socials negatius en molts àmbits, també s’està produint una regressió gravíssima en la conservació de la natura. El canvi climàtic, l’explotació de recursos naturals a qualsevol cost (prospeccions petrolieres a les nostres costes, recerca de gas amb fractura hidràulica – fracking- , etc.), la reducció dels recursos i mitjans per a complir la legislació de protecció ambiental... són només alguns dels exemples més evidents.

A Catalunya, els pressupostos per a la conservació i gestió dels espais naturals protegits ha baixat a l’entorn del 60% en només 4 anys (2009-2013), mentre augmenten les obligacions de conservació fruit de la legislació catalana, espanyola i europea per a garantir la qualitat ambiental. Això ha provocat un gravíssim retrocés en l’eficàcia de les polítiques públiques de natura a Catalunya i un incompliment massiu de la legislació.

Per això, totes les entitats ecologistes i naturalistes, els departaments universitaris i instituts de recerca, i els professionals de les ciències naturals hem impulsat una Declaració (que ha estat lliurada en mà al President de la Generalitat el juny de 2014) i una sèrie d’accions per denunciar la situació. Teniu tota la informació a:

www.defensapatrimoninatural.wordpress.com

Proposta

Des del grup coordinador del manifest, plantegem a totes les entitats excursionistes, naturalistes, esportives, veïnals, culturals de Catalunya l’organització d’una Jornada Reivindicativa en defensa dels espais naturals protegits catalans.

Els espais naturals es creen, en primer lloc, per a protegir els valors naturals (espècies i ecosistemes) únics que alberguen. Secundàriament, també tenen un paper molt important per a contribuir a l’educació ambiental de la població, i quan es gestionen bé també són nuclis de desenvolupament econòmic sostenible. La realitat és diferent a cada territori, a cada municipi, però a tot el país hi ha diferents figures jurídiques de protecció de la natura que, avui, estan amenaçades per la inacció política: parcs nacionals, naturals, espais Natura 2000, espais PEIN, etc. Per això, el tipus d’activitat a realitzar i els organitzadors a cada lloc ha de ser el que els seus protagonistes, vosaltres, decidiu. Algunes idees són: curses o caminades populars, concentracions, festes, concerts, sortides naturalistes o de divulgació científica, etc. Es poden organitzar activitats per part d’una sola entitat o bé reunir-se diferents organitzacions d’un o més municipis per fer una activitat més potent.

Us proposem el cap de setmana del 16-17 de maig de 2015, perquè coincideix amb la setmana de més celebracions en aquesta matèria:

El 21 de maig és el Dia Europeu de la Xarxa Natura 2000

El 22 de maig és el Dia Mundial de la Biodiversitat

El 24 de maig és el Dia Europeu dels Parcs

Per donar la màxima força a la Jornada, us preguem que si us decidiu a organitzar quelcom, ens ho notifiqueu per a posar la convocatòria en un espai web conjunt. Així mateix, per qualsevol dubte, contacteu-nos a: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.